Onzuivere huid

De onzuivere huid herken je aan puistjes, mee-eters en verwijde poriën. Deze onzuiverheden vind je vaak op je voorhoofd, neus en kin (ook wel de T-zone genoemd) maar ze kunnen ook voorkomen op je wangen, hals, schouders, decolleté en ook op je rug. Een ander kenmerk is dat de T-zone (vaak rond het middaguur) wat vetter begint te worden en kan gaan glimmen.

Oorzaak

Een onzuivere huid kan verschillende oorzaken hebben. Een van deze oorzaken is overtollige talgproductie. Je talgproductie wordt vaak beïnvloed door je hormoonhuishouding. Tieners en zwangere vrouwen hebben hier eerder last van. Zij hebben namelijk veel schommelingen in hun hormoonhuishouding. Ook bacteriën en een verstoord afschilferingspatroon kunnen een onzuivere huid veroorzaken. Je huid is namelijk constant cellen aan het produceren en afstoten (ook wel celvernieuwing genoemd). Wanneer er te veel cellen worden geproduceerd en er niet voldoende worden afgestoten, kunnen je poriën verstopt raken en gaan ontsteken. Hierdoor kun je weer nieuwe puistjes en mee-eters krijgen.

Verzorging

Omdat je huidverzorging een rol speelt bij het voorkomen van onzuiverheden, is het belangrijk om de juiste producten te kiezen.

• Reinigen: Kies voor een milde reinigingsgel en/of –lotion. Agressieve producten met hoge zeep en alcohol percentages kunnen je huid verder uit balans brengen en het herstelproces vertragen.
  • Exfoliëren: Bij de onzuivere huid is het belangrijk om de poriën schoon te houden om het aantal puistjes te verminderen. Hiervoor kun je regelmatig een scrub gebruiken.
  • Crème keuze: Ga voor een hydraterende en/of voedende crème om de vochtbalans in je huid op peil te houden.

Ingrediënt dat je wilt hebben

Salicylzuur kan het aantal onzuiverheden verminderen doordat het vetoplossend werkt. Het lost overtollig talg tussen de cellen in de huid op, waardoor er weer meer cellen afgestoten worden. Hierdoor kan de afschilferingssnelheid hersteld worden en zal het aantal onzuiverheden verminderen.

Tips voor een Onzuivere huid

1. Probeer van je puistjes af te blijven en ze niet uit te knijpen of open te krabben. Je kunt hierdoor namelijk de ontsteking verergeren en de bacteriën overdragen naar andere gebieden van de huid. Op deze manier kunnen meer onzuiverheden ontstaan.

2. Plan regelmatig een moment in om te ontspannen en tot jezelf te komen. Stress heeft namelijk een grote invloed op de talgproductie. Deze neemt toe op momenten van stress. Wanneer het mogelijk is om meer rust momenten in te lassen, zal je merken dat je huid er beter uit gaat zien.

3. Vervang je kussensloop twee maal per week. Op deze manier word je net gereinigde gezichtshuid niet blootgesteld aan de afgegeven talg en bacteriën van nachten hiervoor.

Producten voor een onzuivere huid

Heb je een vraag?

Of meer informatie nodig over producten?