Overgevoelige huid

Een gevoelige huid kun je vrij makkelijk herkennen aan huidreacties die zich vaak uiten in roodheid, uitslag en/of een schilferige huid. Bovendien kan deze ook trekkerig en branderig aanvoelen. Tenslotte kan jeuk ook een kenmerk zijn.

Oorzaak

Een gevoelige huid geeft extreme reacties op prikkels bijvoorbeeld op een weersverandering. De huid is vaak dunner en heeft een fijnere structuur. Hierdoor resulteren prikkels vaker in reacties of een trekkerig gevoel.

Verzorging

Als het op het verzorgen van de gevoelige huid aankomt, geldt hoe minder hoe beter. In veel verzorgingsproducten zitten namelijk ingrediënten die snel reacties kunnen opwekken. Je kunt daarom het beste producten gebruiken zonder parfum, alcohol en kleurstoffen.

• Reinigen: Ga voor een hele milde reinigingsmelk en/of –lotion, zonder kleurstoffen en parfum, zodat de kans op een huidreactie kleiner wordt.
  • Crème keuze: Kies een crème zonder ingrediënten die reacties kunnen opwekken, zoals een hypoallergene crème.
  • Extra verzorging: Je kunt als extra verzorging een beschermende crème naast je dagcrème gebruiken. Deze vormt een beschermlaagje op de huid waardoor deze beter weerstand kan bieden tegen prikkels.

Ingrediënten die je wilt hebben

Ontstekingsremmers (bijvoorbeeld defensil) zijn ingrediënten, die ontstekingsremmend werken en je huid weer kalmeren, waardoor deze na een huidreactie weer tot rust kan komen.

Ingrediënten die je wilt vermijden

Parfum is een irriterende stof die snel huidreacties kan veroorzaken.
Kleurstoffen kunnen je huid prikkelen, waardoor deze sneller gevoelig kan reageren.
Alcohol werkt uitdrogend, doordat het de hormonen beïnvloedt die ervoor zorgen dat je huid gehydrateerd blijft.

Tips bij de overgevoelige huid

1. Bescherm je huid in de koudere herfst- en wintermaanden door je sjaal niet alleen om je nek maar ook om je wangen te dragen in de buitenlucht.

2. Mocht je op het punt staan om nieuwe producten aan je verzorgingsritueel toe te voegen, dan kun je dit het beste geleidelijk doen. Je kunt met één nieuw product beginnen en dit product eerst twee à drie weken testen. Als je in deze periode geen huidreactie krijgt kun je het volgende product aan je ritueel toevoegen. Op deze manier kun je precies in de gaten houden welk product de oorzaak is van een eventuele irritatie.

Producten voor een overgevoelige huid

Heb jij een vraag over je huid?

Of informatie nodig over onze producten?