Wat is de invloed van te weinig slaap op je huid?

13 februari 2017 | Huidveroudering

slaap-huid

We hebben allemaal wel eens nachten waarop we minder slapen door stress, de kinderen die je wakker houden of doordat je een avondje op stap bent geweest. Een avond korter slapen kan geen kwaad, maar langdurig slaaptekort kan je huid op een negatieve manier beïnvloeden. Slaap heeft namelijk invloed op de hormonen in het lichaam. Twee van deze hormonen die beïnvloed worden door slaap en een effect op de huid hebben, zijn cortisol en melatonine.

Cortisol

Cortisol is een hormoon dat door je lichaam wordt aangemaakt wanneer je stress hebt. Het wordt hierdoor ook wel vaker een stresshormoon genoemd. Maar niet alleen stress is een veroorzaker van een verhoogd cortisolniveau, ook een slaaptekort kan hier aan bijdragen. Bij weinig slaap wordt er namelijk meer cortisol aangemaakt. Cortisol heeft een negatieve invloed op de huid. Zo zorgt het voor een verhoogde talgproductie, wat de kans op puistjes kan vergroten. Daarnaast kan het de huidbarrière beschadigen waardoor de huid sneller zal uitdrogen. Met als resultaat dat de huid er door cortisol droger en doffer kan gaan uitzien.
Een verhoogd cortisol niveau kan ook op de langere termijn de huid beïnvloeden doordat het, het huidverouderingsproces kan versnellen. Dit komt doordat je lichaam onder invloed van cortisol stofjes aanmaakt die het collageen in de huid afbreken. Collageen zorgt samen met elastine voor de stevigheid en elasticiteit van de huid. Wanneer er veel collageen wordt afgebroken zal de huid slapper worden en zullen er eerder rimpels ontstaan.

Melatonine

Een ander hormoon dat beïnvloed wordt door de hoeveelheid slaap die je lichaam krijgt, is melatonine. In tegenstelling tot cortisol, wordt de aanmaak van melatonine juist vertraagd bij een slaaptekort, terwijl melatonine juist heel goed is voor de huid. Melatonine helpt namelijk bij het herstel van de huid en stimuleert de aanmaak van collageen. De vertraging van de melatonine aanmaak kan de huid er sneller ouder uit laten zien doordat er minder collageen aangemaakt wordt.
Slapen is dus niet alleen goed voor je energie, maar ook voor de conditie en het jong houden van je huid. Probeer dus voldoende slaap te krijgen. Je huid is je er niet alleen nu, maar ook op de lange termijn dankbaar voor.

× Stel je vraag via WhatsApp op 06-51208573
(bereikbaar tussen 8.30 – 21.00 uur, in het weekend tussen 10.00 – 20.00 uur).