Verbrand, wat nu?

4 augustus 2017 | Tip, Zonlicht

verbrand, wat nu blog

Ga je binnenkort op vakantie naar de zon? Zorg dan dat je je elke dag voldoende insmeert! Wanneer je te lang en/of onbeschermd in de zon zit kan de huid verbranden. Dit gebeurt bij de ene persoon sneller dan bij de andere persoon. In een eerdere blog kon je al lezen waarom je huid verbrandt. Het verbranden van de huid is slecht voor de gezondheid. Het versnelt het huidverouderingsproces en kan zelfs huidkanker veroorzaken. Het is dus belangrijk dat je dit probeert te voorkomen. Maar wat nou als je toch nét te lang in de zon hebt gelegen en je huid verbrand is? In deze blog geven we je tips voor het verzorgen van een verbrande huid.

Een verbrande huid

Een verbrande huid kan erg vervelend en pijnlijk zijn. Niet in alle gevallen is het direct zichtbaar dat de huid verbrand is. De eerste tekenen kunnen al na 30 minuten zichtbaar worden, echter is de reactie het hevigst zo’n 16-24 uur na de verbranding. Hoe snel de verbranding zichtbaar is, is afhankelijk van de kracht van de zon, de duur van de blootstelling en of je je huid beschermd hebt of niet. Na twee a drie dagen gaat de huid vervellen, waarna de huid soms bruiner terug kan komen soms ook in combinatie met pigmentvlekken.
Bij een erge verbranding wordt de huid niet alleen rood maar kunnen er ook blaren ontstaan. Het herstelproces van de huid is langer en kan erg pijnlijk zijn.

Wat te doen bij verbranding?

Bij verbranding geldt, voorkomen is beter dan genezen. Ben je echter toch verbrand dan kun je de huid het beste verkoelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een after-sunlotion of compressen te gebruiken. Gebruik hiervoor alleen producten die als after-sun bedoeld zijn. De verbrande huid is namelijk erg gevoelig waardoor producten sneller kunnen irriteren. Wanneer je erge pijn of blaren hebt, is het verstandig om langs de huisarts te gaan. Deze kan in dit geval speciale middelen voorschrijven.